Powered By Blogger

Tuesday 14 November 2017

Bab 1: Ledang via sagil 1.0-Antara Harapan dan Takdir Tuhan.

Hujan terus membasahi bumi. Hati mula risau untuk program hari esok. Malam itu sukar benar untuk melelapkan mata entah kenapa. Dipasang ayat Al-Quran disebelah  telinga, beberapa minit kemudian tidur juga akhirnya.

Jam menunjukkan pukul 3 pagi. Seusai bersiap, masih ada beberapa minit yang berbaki sementara menunggu Kak Hamidah sampai di rumah. Perasaan semalam masih lagi menerjah di ruang qalbu. Terus sahaja aku solat taubat dan hajat, moga Tuhan memadamkan dosa lalu yang menyebabkan hati ini semakin kusut, dan moga Tuhan mudahkan urusan segala, termasuklah program Ledang hari ini. Moga hati yang dangkal ini bisa melihat kebesaran Tuhan, yang tersimpan seribu satu hikmah kebaikan bagi hambaNya untuk berfikir.

Kak hamidah tiba. Kami bergerak ke Kajang menaiki keretaku untuk mengambil Kak Rasyidah dan Alam. Tepat pukul 5.00 pagi sebagaimana dirancang semalam, kami tiba di lokasi dan mengambil Kak Rasyidah. Aku menerima mesej daripada Alam yang sebenarnya sudah pun sampai namun disebabkan kawasan perumahan tersebut adalah rumah Aparment, bertawaf juga kami mencari kereta Alam.

Alam berjaya dijumpai. Kami bergerak ke lokasi seterusnya, Masjid Jamek Bandar Tangkak. Disebabkan kami dari Kajang, sepatutnya kami boleh keluar ke lebuhraya plus melalui exit UKM yang paling hampir. Namun dek kerana rancak berbual, diteruskan saja ke Lebuhraya Plus melalui exit UPM. 

"Alamak, agak jauh sedikit, insyaAllah sempat sampai ni sebelum 7.15 pagi."Getus hati.

Kereta axia kecil yang aku gelarkan Fateh, setia membawaku ke sana ke mari. Semalam, baru saja ditukar kedua-dua tayar hadapan. Justeru, tidak mempunyai masalah seandainya Fateh dipandu laju. Dan sudah menjadi kebiasaan sekiranya berpagian membelah angin, Fateh akan dipandu dengan kelajuan 120-140km. 

Tiba di kawasan Lebuhraya Senawang, jalan raya gelap gelita. Kelajuan masih kekal seperti sedia kala. Sambil berborak dengan sahabat di dalam kereta, mata kecil ini cuba untuk menambah fokus jalan di hadapan. Entah kenapa tiba di laluan material, Fateh terlanggar satu objek yang agak besar bewarna hitam. 

"Eh eh apa tu apa tu" tanya aku dengan penuh keblurran.

"Tokie tokie, angkat handbrake." Alam beritahu.

Alam angkat handbrake dan dalam masa yang sama aku turut menekan brake  di kaki dan membawa Fateh ke tepi jalan. Fateh disebelubungi bau hangus. 

"Ok, ok kita keluar dulu  dari kereta ni." Kata Alam. 

Aku terus melihat handphone. Jam 5.40 pagi.

"Weh, aku nak gi Ledang! Hahaha!" Jerit aku sambil ketawa membuka pintu untuk keluar kerana episod tragis pagi ini.



Tayar lori rupanya yang dilanggar. Dan tayar itu masih di tempat yang sama. Seakan nyawa dihujung tanduk apabila  melihat ada kereta juga yang turut melanggar dan saat itu kami masih berada di tepi jalan. Aku melihat ke belakang, banyak juga kereta yang tersadar ditepian. Dan ada juga terbakar. Kedengaran bunyi ambulans entah siapa pula yang meninggal. Alam mengalih tayar lori yang berada di tengah jalan itu. 

Otak ligat berfikir memikirkan naskah Tuhan kali ini. Aku terus menghantar mesej kepada group AJK, memberitahu apa yang berlaku. Sementara Kak Rasyidah menelefon Plus.

Seorang brother yang tidak dikenali datang menghampiri. Katanya dari Produa dan panel Plus. Plus yang menghubungi beliau kerana terdapat kemalangan disitu. Setelah perbincangan dibuat, aku pun bersetuju untuk menghantar kereta itu ke Produa Senawang setelah diambil gambar oleh pihak polis di IPD rembau.

Kami solat berjemaah di tepi lebuh raya itu. Sesekali terdengar bunyi kereta melanggar serpihan besi-besi kecil yang masih berada ditengah jalan. Seakan nyawa bakal dicabut saat itu, solat yang dikerjakan kali ini sangat luar biasa sekali. Allahu.:'(

Beberapa minit kemudian, kereta Amar and da gang tiba. Lukman and da gang juga ada. Setelah perbincangan dibuat, Kak Hamidah dan Alam menaiki kereta Lukman, sementara aku dan Kak Rasyidah pergi ke IPD Rembau untuk membuat laporan polis.

" Ok korang! Biar apa pun berlaku, kita akan jumpa di Ledang okay!"

Aku dan Kak Rasyidah bergegas  ke kereta brother Produa yang akan membawaku dan Kak Rasyidah ke IPD Rembau.

 Setibanya di IPD Rembau, laporan polis terus dibuat. Segala keterangan diberikan kepada Pegawai Penyiasat. Mujur di firma selalu juga handle kes accident, jadi adalah sedikit pengetahuan apa yang perlu dibuat selepas ini.

" Nanti kamu naik gunung Ledang, hantar gambar view puncak kepada saya ya.haha" Sempat juga Pegawai Penyiasat ni berseloroh.

Naufal dan Badd datang mengambil kami di IPD Rembau. Setelah segala urusan selesai, kami bertolak ke Ledang. Sepanjang perjalanan, aku hanya mampu bermuhasabah akan apa yang berlaku sedari pagi tadi. Memang cantik aturan Allah. Sengaja Dia "melambatkan" aku, (mengambil masa untuk cari kereta Alam, masuk exit yang lebih jauh) untuk mengelakkan kemalangan yang lebih besar. Kerana rupanya tayar lori yang aku langgar itu adalah rentetan daripada kemalangan lori trailer dari arah bertentangan yang melanggar divider jalan yang menyebabkan tayar lori tercampak kearah yang bertentangan. Dan perbicangan untuk membawa Alam juga dilakukan last minute setelah menimbangtara jarak perjalanan yang sedia ada.
Terima kasih Tuhan kerana masih memanjangkan nyawa kami. Alhamdulillah.

Kami tiba di post pendaftaran Ledang. Terima kasih Tuhan kerana masih memilih aku untuk ke sini buat kesekian kalinya. Tajdid niat! Bismillah.

-bersambung














No comments:

Post a Comment