Powered By Blogger

Monday 7 June 2021

Cubaan membaca dan fokus

"Hiduplah Untuk Hari ini"




Sebenarnya ini adalah tajuk buku yang aku sedang baca sekarang. Karangan Muhammad Al Ghazali. Tajuk asal buku ini adalah Jaddid Hayatak.


Ada dalam  30 bab, termasuk prakata, nota editor, mukadimah dan penutup. Aku memang jenis baca lambat sebab akan start baca dari kulit depan termasuklah prakata dan mukadimah.  Habit conteng buku adalah sejak azali dan any kata-kata yang memberi kesan dalam buku ini, aku try simplify dalam bahasa aku dan salin kat buku lain. Aku terpaksa buat macam ni, sebab aku ni cepat lupa. Samalah zaman study dulu, wajib ada nota sendiri, kalau xde, kau macam hilang arah tuju haha.


So since semalam, aku baru baca 5 chapter jer. Ada 25 bab lagi.eheh. Tebal dia macam akta juga gais, macam Kanun Tanah Negara. Tibber.





Disebabkan aku dah lama tak baca buku secara proper macam ni, untuk elakkan hilang fokus sebab senang sangat aku terganggu dengan benda lain, contoh macam mesej program, client, rakan taulan , yadaa2, aku paksa diri  dalam 2 jam untuk duduk membaca kat meja study ni, sambil headphone kat kepala dengar music ni. (https://www.youtube.com/watch?v=BklGhQYKl30).

Berjaya gais.

Hari ini tetap mencuba.

Bergitu juga esok, lusa dan seterusnya akan terus berusaha.

Doakan sis gais. Sis berazam nak buat review untuk buku ni. Best gila!

Ok bye.

Nak sambung baca!

No comments:

Post a Comment