Powered By Blogger

Monday 11 May 2020

Ramadhan tahun ini

Ramadhan tahun ini sangat berbeda dengan yang sebelumnya.
.
.

Ramadhan tahun-tahun lepas, aku akan buat masjid hopping dengan kawan kawan, selain daripada buat program bla2, dan sudah pastinya jarang duduk rumah berbuka puasa dengan keluarga.
.
.

Untuk tahun ini, hikmah terbesar adalah aku banyak masa dengan mama dan adik aku . Cabaran sebenarnya. Terlalu banyak simpang siurnya kerana terkehelnya aku berbicara dengan baik dihadapan mereka. Cukuplah itu sahaja yang aku cerita. Selebihnya biarlah Allah simpan rapi aib aku hehe
.
.

Aku ada terbaca satu hadith ni.
Rasulullah s.a.w. bersabda, orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya dan yang paling lembut terhadap keluarganya. (Hr Tarmidzi)
.
.
Yeah. Ini struggle. The struggle is real gaiss.
Aku pernah dengar pesan ustaz ebit lew . Biasakan buat taalim kat rumah. InsyaAllah, rahmat Allah akan turun, hati hati akan jadi lembut, lunak dengan perintah Allah. Hubungan sesama keluarga akan jadi lebih baik dan berkasih sayang.
.
.
Aku tak kata lah keluarga aku ni porak peranda jenis bergaduh baling pinggan semua.haha. Cuma kami ni, kalau bab2 kasih sayang, kita tak tunjuk. Semua pakat simpan. Aku ingat lagi dulu, masa zaman sekolah seseri, masa part nak peluk mama abah lepas hantar aku balik asrama an, itu part paling aku kekok sebab tak biasa. Aku akan peluk cepat cepat pastu blah bye2 sikit sikit je. Haha. Apa buruk perangai. Tapi bila dah lama sikit dan dah makin besar, dah boleh adapt dah haha.
.
.
Jadi, misi aku untuk ramadhan ni, aku nak buat taalim kat rumah setiap kali lepas solat isyak/ sebelum solat terawih. Alhamdulillah berjalan sehingga sekarang daripada 1st ramadhan lagi. Syukur Allah kasi kekuatan.

.
.
Kalau kita boleh sharing duduk berbulatan gembira dengan anak2 chowkit, sahabat2 seusrah, apatah lagi keluarga yang menjadi darah daging ni. Lagilah hak mereka kita kena penuhi. Allah. Maafkan aku sebab terlalu jauh denganMu.
.
.
Taalim/ sharing yang kami buat dalam 5 ke 10 minit je. Awal2 tu berkaitan dengan kelebihan ramadhan(sebab nak bangkitkan mood )dan seterusnya tadabbur ayat2 lazim. Aku harap, taalim ni diteruskan selepas ramadhan nanti. Dan aku sangat berharap adik aku danial ,atau yang lain-lain boleh ganti aku  bila aku dah takde nanti. Doakan ya.
.
.
So gaiss. Aku share bukan sebab aku bagus. Banyak aib aku yang Allah tutup.  Just aku  nak sampaikan apa yang aku rasa. Kadang kadang kita terlalu fikir bagaimana untuk berdakwah dengan orang luar sedangkan keluarga  juga mempunyai hak ke atas kita.
.
.
Kalau segan nak buat taalim face to face, boleh try share kat whatsApp group family ke kan hehe. Tajuk simple simple pun okay. Share hadith ke, kisah para sahabat ke,dan sebagainya.
.
.
Selamat  mencuba:)



No comments:

Post a Comment