Powered By Blogger

Saturday 15 October 2016

Kisah hari sabtu

Macam biasa setiap pagi, aku akan ke Universiti Malaya menuntut ilmu di Akademi Pengajian Islam. Tapi kali ini lain sikit, sengaja datang awal sebab nak berprogram berserapan pagi bersama kakak Sarah. Haha.

Banyak lafaz yang tersimpan dimuntahkan pada bicara saat itu. Sehinggakan jam menyinggah tepat pukul 9.00 pagi baru kami sedar. Alamak kelas dah start!

Lalu berkejaranlah dua anak gadis itu sambil menggeleng kepala akibat rancak berbual, lupa kelas sepatutnya menyusul tiba.

Kali ini juga adalah hari last Ustaz Ruseedee(ejaan aku tahu ini salah) mengajar kami untuk subjek Ulum Al-Quran, next week Ustaz lain pula mengajar yakni perihal tajwid. Gitu.

Ada entry khas untuk perlajaran 3 minggu ini. Nantikan.:p

Masa balik dari UM, aku bawa sorang kakak ni, dia bawa dua orang lagi anak murid dia. Masa datang, dia dengan dua orang anak murid dia naik bus lompat-lompat dari Klang. Perjalanan mengambil masa selama satu jam. Masa balik, kebetulan kakak ni dan anak2-anak muridnya memang free. So sengaja kali ini aku offer hantar dia sampai shah alam. Dan sementara itu, bolehlah mereka teman aku gi Puchong melawat adik-adik ijabah. Kakak ni ok ja. Yes boleh taaruf:)

Banyak kisah aku dapat dari dia.
Minggu lepas masa dia pergi kelas, dia naik teksi dari LRT kat UM tu sampai API. Masa ondaway ke fakulti, dia perasan brader teksi tu bawak tempat lain. Kat bukit area UM tu.

Tiba-tiba brader tu suruh dia bukak seluar dia. Akak tu cakap tak mahu dan cuba sedaya upaya keluar dari teksi tu. Teksi tu kunci. Masa tu teksi still bergerak. So cuba bukak pintu teksi tu sambil beristigfar banyak kali. Pintu teksi yang terkunci tu, terbukak! dan kakak tu tergolek di jalanan.

:'( Allahu. The power of istigfar!

Lepas terjatuh tu, kakak tu tahan kereta lain. Ditakdirkan, memang ada kereta lalu situ!

Kakak tu cerita .Brader yang tumpangkan dia tu muka samseng. Tapi baik. Siap kata nak ambik dia bila habis kelas sebab marah gila dengan brader teksi yang biadap tu. Kakak tu meneruskan kelas dan aku memang tak tahu pun pasal ni sampai dia bagi tahu hari ni. Aku duduk sebelah dia kot hari tu. Memang tak nampak langsung muka takut ,panic dan sewaktu dengannya. Tenang je...

Masa aku dengar cerita tu, memang terkejut gila la. Marah pun ada, bersalah apatah lagi! Sebab last week aku tak tumpangkan kakak ni balik sebab aku ada meeting Kanun Amanah.Dan aku minta tolong kawan aku hantarkan. Natijahnya, aku sendiri pun sesat nak gi tempat meeting. Meeting dah nak habis, baru aku sampai. Balasan balasan....:'(


Rupanya ada perkara tragis berlaku kat kakak tu pagi tu. Walaupun aku hanya tumpangkan dia setelah habis kelas. Tetapi sangatlah serba salah :'(

Aku minta maaf banyak-banyak. Syukur akak tu tak apa-apa. Allah selamatkan dia. Orang nak pergi taman syurga kan. Sebegitu Allah uji untuk melihat keyakinan hambaNya. Dan Allah juga penyelamat segala.

Cerita kedua. Masih kakak yang sama.
Kakak ni ajar mengaji, dari pagi hingga malam. Ada beberapa sesi untuk remaja dan orang tua. Gigih kan. Hampir setiap hari dia buat kelas ni.

Aku tanya apa yang menyebabkan akak terus nak buat kerja kerja ni.
Dia cerita sebab kisah silam dia yang banyak mengajar.

Kawan kawan dia meninggal dunia ketika mereka semua berkonvoi untuk pergi ke kelab malam. Lima kereta terlibat. Daripada kemalangan itu, dua kereta terlibat dengan kemalangan, 6 orang meninggal dunia.

Kemalangan tragis ini ada terpampang di dada akbar. Sungguh mengaibkan kerana keadaan kawan-kawan yang mati itu dalam keadaan yang tidak menutup aurat dan bercampur lelaki wanita.

Maka kawan-kawan yang terselamat termasuklah kakak itu menguruskan jenazah kawan-kawan mereka. Banyak perkara yang akak itu belajar semasa menguruskan jenazah.

Dan ini merupakan titik tolak perubahan kakak itu.

Sungguh hidayah itu boleh  datang bila bila masa. Dan sungguh hidayah Allah itu teramat indah.
Dan asbab kita pernah berada dalam kegelapan itu kita lebih menghargai cahaya.....


2 comments:

  1. masyaAllah bgusnya kisah akk ni.... owh dik, pasal kelas kat um tu, tempoh pengajian die setahun ke 6 bulan

    ReplyDelete