Powered By Blogger

Wednesday 30 August 2017

Kerinci membawa pelbagai erti (Part1)

Part 1

Pertama kali aku menulis cerita
Tidaklah pandai menyusun kata
Tetapi aku mesti cuba
Kerana Tuhan menghantarkan Kerinci untukku
Agar dapat belajar sesuatu
 .
.

Detik yang ditunggu telah tiba. Semalaman tidak langsung dapat tidur memikirkan nasib yang bakal ditemukan. Baru saja mendapat tahu ‘datang bulan’ bukanlah suatu perkara yang mengembirakan tatkala misi bertolak ke KLIA seterusnya ke Padang menakluk Kerinci berbaki beberapa jam lagi. Mahu mengundur diri mana mungkin berlaku kerana barang semua sudah tersimpan rapi dalam beg galas. Aku hanya mengharapkan kejaiban dari Tuhan moga diberi kekuatan luar biasa menahan sakit ‘orang perempuan’.


Setelah segala persiapan fizikal mental selesai, termasuklah memanjat Gunung Datok, Gunung Nuang 2 kali, naik turun tangga rumah berkali-kali, pergi gym hampir setiap hari dan lain-lain, Tuhan hadirkan ‘anugerah ini’ untuk membisikkan kepadaku agar bukan usaha kau sahaja yang mengizinkan kau akan sampai ke Puncak sana. Tetapi mesti dengan keizinan ‘Aku’.  Pagi itu, langkah dimulakan dengan pengharapan tidak berbelah bahagi hanya pada Tuhan moga diizinkan ke Puncak sana walaupun dengan ‘Anugerah ini’ tanpa menyusahkan orang lain.


“Ika, mama nak ikut hantar ika boleh sampai ke KLIA?” Tanya mama.
“ Boleh je ma. Daus sempat pergi kerja tak nanti sebab nanti kena hantar mama balik semula kan?” Aku balas dan bertanya pula pada adikku.
“Sempat insyaAllah.”Jawab Daus ringkas.
“Kalau macam tu, Ika bawa kereta, sebab kawan yang naik kereta Ika tu lelaki. Mama duduk sebelah Ika, Daus duduk belakang. Daus, kau rehatlah sambung tidur balik ea. Sory susahkan kau kena hantar akak pulak pagi-pagi ni sebelum pergi kerja.” Ujarku tanpa berfikir panjang.


Kami terus menuju kerumah Badd. Setelah tiba di sana dan dalam beberapa minit kemudian,
” Hai Tokie.” Lambai Badd sambil berjalan dengan  gembiranya,  menggalas beg di bahu dan lengan.
“Hai badd, Tokie nak minta tolong dengan  Badd dalam kereta nanti, Badd tolong bahagikan baju Kerinci ya. Tokie tak sempat nak buat semalam, ke KLIA ni tokie yang drive tau. Thank you badd” Aku tak pasti sama ada ini ayat untuk minta pertolongan atau arahan. Haha. Badd seperti biasa, dia okay sahaja.


Terasa mengantuk sepanjang perjalanan ke KLIA kerana tidak dapat tidur semalaman. Dalam kereta kedengaran suara Badd yang begitu asyik mengira dan membahagikan baju bertemankan cahaya lampu dalam kereta yang samar-samar dan lampu dari telefon bimbitnya. Aku tidak berminat untuk memulakan apa-apa perbualan kerana memikirkan untung nasib dibumi orang kerana ini kali pertama aku menjejakkan kaki ke Indonesia. Cuma sekali sekala aku berbual dengan mama kerana mama sangat diam kali ini, barangkali khuatir akan keadaaan anak sulongnya.



Setibanya di KLIA, dalam beberapa minit menunggu, mama dan adik ingin pulang.  Aku memeluk mama mohon restu dan doa agar misi kami tercapai. Tiadalah hijab doa seorang ibu kepada Tuhan untuk anaknya selagi mana tidak melanggar batas syarak. Lambaian selamat tinggal pada mama dan adik pada waktu itu membuatkan hati ini jadi sayu.” Ish jangan nangis . Kejap je pun, tak yah  nak drama sangatlah tokie, !”bisikku dalam hati.




Setelah selesai urusan check in bag, kami bergambar dan terus naik ke pesawat. Tempat dudukku pada awalnya dibelakang sekali. Aku hanya berharap agar yang duduk disebelah ku adalah wanita. Tup2. Naufal. Ceh.  


Sempat juga kami berbual perihal masa depan GEMA Selangor dan GSB. Aku turut suarakan lebih molek sekiranya isterinya, Hidayah duduk disebelah Naufal, tentu lebih  senang  menyusukan Nizar yang masih kecil kerana aku difahamkan ini kali pertama Nizar naik kapal terbang. Naufal sependapat denganku kerana dia pun pada awalnya memang tidak tahu yang aku duduk di sit belakang tu. Kurang beberapa jeda, Hidayah ke tempat kami dan aku terus menukar tempat dengan Hidayah.


Ditempat duduk yang baru (tempat hidayah), aku berkenalan dengan sahabat baru. Seorang memang penduduk asal daerah Padang. Sebelum ini datang ke Bukit Bintang, Kuala Lumpur untuk melawat saudara darah daging. Seorang lagi pelajar UM. Mereka melawat Padang  kerana ia merupakan agenda yang telah dibincangkan dalam aktiviti persatuan. Setelah memberitahu misi kami, aku minta izin pada sahabat baru untuk tidur kerana semalaman berjaga.

Tiada mimpi dalam lena..
Ingin mengumpul tenaga..
Mulakan langkah pertama..
Di bumi Indonesia..





No comments:

Post a Comment