Powered By Blogger

Wednesday 30 August 2017

Kerinci membawa pelbagai erti (Part 3)


Part 3

Malam itu, kami tidur dengan nyenyak. Penat benar rasanya. Kerana sudah terbiasa bangun awal pagi, di Homestay  itu aku bangun seawal 4.00 pagi hanya untuk menggosok gigi dan membuang hajat kerana malam tadi telah pun aku menahan sejuk membersihkan diri.


Kami menimbang beg masing-masing. Ita paling berat begnya berbanding gadis-gadis lain. Mungkin kerana jenis beg yang dipinjam daripada Saidah itu memang berat. Dan paling ringan adalah kak Nora.


Sarapan yang disediakan pagi itu aku gagal habiskan. Barangkali  nervous yang terlampau. Atau mungkin juga kerana ‘sakit perempuan’ yang Tuhan anugerahkan. Telatah budak kecil bermain daun trup dari tadi menarik perhatian ku.




“Nama kamu syiapa?”
“Nama aku Yonata”
“Wau, nama macam orang Jepun, berapa umurmu?”
“ Umur aku Lima” sambil tersengih membilang dan  menunjukkan jari kecilnya.
“Comelnya kamu. Sini aku ajarin kamu, kamu boleh jual daun trup ini. Masa aku kecil aku pun jual daun trup. Kamu boleh buat bisnes!”


Yonata memandang kosong wajahku. Aku tahu dia blur. Mana mungkin budak sekecil ini tahu untung rugi berbisnes haha. Dan aku cuba yakinkan dia lagi sambil mengambil daun-daun trup itu dari simpanannya.


“Begini, kamu ikat daun trup ini sebanyak 10 keping. Kemudian kamu jual dengan seikat bersamaan 1 ringgit. Atau di Indonesia ni berapa ya… "

Yonata seakan tidak faham dengan apa yang aku cakap. Terus dia mengambil daun trup itu dari aku dan menepuknya sehingga terbalik. “Nak ajak aku main daun trup jugak la tu haha.” Bisikku perlahan.


Aku pun bermain daun trup dengan Yonata.  

Zaman kanak-kanak adalah  zaman yang sangat indah. Kerana kita tidak perlu memikirkan hal-hal besar sebagaimana sekarang. Kita akan dapat apa yang kita inginkan meskipun kita sendiri tidak mampu untuk mendapatkannya. Dan yang paling indah adalah kerana abah masih ada.


“Okay2, semua orang angkat beg, letak dalam van.” Arah Iwan Gogo terhormat. Terhormatlah sangat~
“ Yonata, aku sudah mahu pergi, kau doakan aku ya sampai puncak.”

Sekali lagi Yonata memandang ku kosong dan terus kemas permainannya dan pergi ke dapur. Aku tahu dia blur lagi. Haha.

Sebelum pergi, kami menangkap gambar sebagai kenang-kenangan.

                                       

                                       
Langkah disusun tawakal digenggam,
Hati berbisik dengan kalimah pahlawan,
Bertemankan lagu nasyid,  jiwang dan suram,
Penaman setiap langkahmu wahai kawan

No comments:

Post a Comment