Powered By Blogger

Wednesday 30 August 2017

Kerinci membawa pelbagai erti( Part 4)

Part 4

Dan gunung-gunumg sebagai pancang-pancang(surat annaba'- ayat 7)

Menurut tafsir al azhar karangan buya Hamka, Dijelaskan ayat ini kegunaan gunung. Kalau gunung tidak ada, bumi tidak akan selamat dan tidak akan terbentang dengan baik. Kerana angin selalu berhembus keras akan membongkar urat dari kayu kayu yang tumbuh sebagai keperluan untuk hidup. 

.

Seawal fasa pertama, fasa ketika sakit belum menyerang lagi.  Aku cuba mengejar langkah Andika. Sungguh, dia laju!
“Andika, langkahmu boleh kecil sedikit ke?” Tanyaku.
Dia ketawa sahaja, sambil mengecilkan langkahnya.Adakalanya dia turut serta nyanyi lagu Exist, Zamani, Hindustan dan lain-lain mengikut lagu lagu yang diputarkan dalam telefon bimbitku.  Sememangnya dari dulu lagi, lagu  mesti dipasang  untuk naik gunung, agar tidak layan pewai! haha


Ada tikanya bila sakit menyerang, Aku menyuruh Andika berhenti. Terpaksa aku beritahu dia hal sebenar. Alhmdulillah dia faham. Tetapi, Panadol yang dia beri ternyata tidak membawa kesan apa-apa. 



“Okay Tokie, u can do it” “ Please jangan manja sangat!, Jangan mengalah okay!” Hati ini nenjeritkan kata semangat. Aku mengangguk pada Andika minta dia teruskan langkah.

Tidaklah ingat di checkpoint yang mana, rasa sakit menerjah bertubi-tubi.
 "Andika, kamu tinggal sahaja aku. Nanti aku dah okay, aku jalan.”
Andika mengangguk. Hakim serta Kak nora pun memintas aku. Iwan pun.

Saat itu terbayang katil dirumah. “Patut baring sahaja kat rumah tahan sakit sebab benda ni, asal aku kat sini!” Monolog aku menafikan takdir Tuhan yang telah tersusun rapi.

Air mata mengalir juga sebab menahan sakit. Dek kerana  Afiq dan Kak Sarah berada di belakangku, cepat-cepat diseka air mata itu. Tak macho la beb!.

 
Alhamdulillah, Tuhan memberikan aku  painkiller. Firdaus sebagai pengantara. Thank you Firdaus  sebab bawa. Selepas makan painkiller yang langsung tidak enak, terasa  kurang sakitnya. Aku meneruskan langkah berbekalkan baki tenaga yang masih ada. 

Namun, ujian lain pula hadir. Kasut yang baru ku beli awal tahun ini terbenam berkali-kali dalam selut sepanjang track menuju shelter 2. Adakalanya sukar untuk diangkat kembali kasut yang terbenam itu, sehinggakan terpaksa dibantu oleh orang lain untuk menarik kasut yang terbenam.

 Dan pernah ketikanya aku menjadi orang terakhir, dan dibelakangku Agus dan Ongki. Mujur Ongki bawa parang. Disebabkan parang itulah aku cuba berjalan dengan lebih laju terpaksa memintas sahabat yang lain. Sungguh, bertentang mata dengan dengan parang itu tidaklah aku sanggup. Serius tak tipu!

Aku terpaksa makan painkiller kali kedua kerna sakit yang perit itu bertandang kembali tanpa diundang. Itu pun setelah dinasihati berulangkali oleh Afiq.  Pada awalnya, dibantahnya segala nasihat yang ada  kerana tidak elok untuk buah pinggang. Tambahan pula, rasa ubat sememangnya  menjelekkan. Seandainya persis air teh hangat tidak mengapalah juga.
                                                       

Selepas makan painkiller, terasa ada aura lain yang datang pula.
“Wow painkiller ni macam air extrajost ke apa sebab dah boleh gerak laju dah ni, hihi”. Aku menoleh kebelakang.
 “Mana Kak sarah dengan Afiq ni. Rasa serba salah pulak tinggalkan depa ni. Padahal masa sakit tadi, depa dengan aku. Tak kenang budi betul kau tokie” cakap aku sorang-sorang bagai orang kurang siuman.

Aku memperlahankan langkah. Kelibat  Afiq muncul. “Afiq, mana kak sarah?” “Dia dengan badd.” Dan kami pun meneruskan langkah ke Shelter 2.

Kami sampai ke Shelter 2 hampir masuk magrib. Disitu aku lihat, iwan, hakim, andika dan kak nora sudah sampai. Hebat !





                                                            

2 comments: