Powered By Blogger

Wednesday 30 August 2017

Kerinci membawa pelbagai erti(Part 2)

Part 2

"Beri aku 1000 orang tua, niscaya akan kucabut semeru dari akarnya, beri aku 10 pemuda, nescaya akan kuguncang dunia"- bung karno



Tiba di Lapangan Terbang Padang,  kami disambut oleh guider, Andika nama diberi. Pertama kali melihat namanya di ruangan whats up group. Sungguh unik namanya, laksana pendekar dahulu kala. Nama penuh beliau adalah Andika Laksamana.














Perjalanan menaiki van kecil yang boleh memuatkan seramai 12 orang penumpang itu menarik pada awalnya. Lagu-lagu dalam bahasa Minang diputarkan.  Aku cuba mengulang perkataan yang tidak pernah didengar sebelum ini agar masuk dalam kamus bahasaku. Sambil mengamati kesibukan jalan raya yang berbeda budaya pemanduan warga kotanya tika membawa mobil, aku bersyukur dilahirkan di Malaysia. Di sini, keberanian dan kesabaran yang tinggi perlu ada pada setiap orang jika ingin membawa mobil dijalanan yang sibuk itu kerana ruang dan keadaan jalan raya begitu tidak memihak kepada sang pemandu.
     
                                   
Perjalanan diteruskan ke Homestay di Kerisik Tuo Jambi. Sebelum daripada itu, kami singgah di beberapa tempat iaitu di TransMart, Petualang Outdoor, Masjid Raya Sumatera Barat, Rumah Makan Pauh Permai, dan Pecel Lele Mas Mon. Perjalanan mengambil  masa lebih kurang 10 jam! Lagu Minang diputar berulang-ulang. Sempat juga aku mengkritik lirik lagu yang digunakan kerana terlalu ‘straight to the point’.Amatlah berbeda dengan  bahasa melayu Minang sebagaimana yang digunakan dalam buku-buku Buya Hamka, begitu puitis  sekali sehingga menjinakkan ramai pembaca.  

"Ada lirik yang puitis barangkali, cuma aku yang masih belum jumpa.haha.husnuzonlah sis!" Getus hati.

 
Amat jarang aku travel jauh. Jarak rumah dan kampungku di Melaka (perkampungan orang jawa juga) yang acap kali aku pergi kerana melawat pusara ayah tercinta hanya memakan masa sekitar 2 jam sahaja. Kalau bawa laju, akan sampai dalam  1 jam setengah. Jadi perjalanan kali ini benar-benar menggugah jiwa. Berkali-kali bangun dan tidur, masih belum sampai. Dan, masih lagi lagu-lagu yang sama diputarkan. Haha.


Aku cuba belajar untuk berlapang dada kerana mana-mana  permusafiran atau pengembaraan, kalau hanya ikut kehendak kita sahaja, tidaklah mencabar. Dan lebih tragis,  kurang tinggalan kenangan untuk diingati. Kenangan seandainya pahit, lebih sukar untuk dilupakan kerana pasti memberikan banyak pengajaran!
 
Sepanjang perjalanan, ada beberapa tempat yang kami singgah untuk makan. Pasti secawan teh hangat menjadi pilihan.

Teh hangat dihirup terasa segar..
Melupakan kesakitan dalam..
Melupakan kepedihan silam..
Rindu aku pada arwah abah pasti terubat dengan secawan teh…=)
Seusia tiba di homestay, Ongki mencabar kami. Aku tidak pasti siapa lagi yang dengar tetapi aku dengar setiap bait katanya. Beliau mencabar kami.” Syiapa yang mandi malam ini, aku akan belanja dia makan!”


Terus sahaja aku balas.” Uii, kalau macam tu, esok kau kena  belanja aku makan!”Acah-acah membahasakan diri kau aku macam dah lama kenal.Dan dia hanya ketawa sahaja. Cis!

No comments:

Post a Comment