Powered By Blogger

Wednesday 30 August 2017

Kerinci membawa pelbagai erti (part 5)

Part 5

Hidup adalah cita-cita
Cita-cita menjadikan manusia itu terus hidup
Orang yang punya cita-cita sentiasa mengimpikan kemajuan
Bukan mundur

Malam itu sangat berbeda dengan malam sebelumnya. Bertemankan angin malam sejuk dan cahaya bintang, kami tidur di dalam khemah. Ongki meminjamkan aku sweaternya kerana windbracker aku sudah terlalu kotor. Warna asalnya adalah pink bertukar wajah menjadi hampir kecoklatan. Lumrah ditempat baru, sememangnya aku gagal melelapkan mata. Langsung tidak dapat tidur nyenyak.

Aku dikejutkan kak nora mengajak menemaninya membuang hajat. Kerana tidak dapat tidur, laju sahaja aku mengiakan ajakan kak nora. Keluar sahaja dari khemah, udara sejuk mencengkam urat nadi. Kami turut mengejutkan Andika minta pinjamkan parang untuk mengorek lubang. Ditanya dimana kedudukan water point. Andika kata lebih kurang 15 minit untuk sampai dan tidaklah sesuai untuk dijadikan tempat membuang hajat kerna mengambil kira air sungai tersebut turut digunakan untuk minuman penghapus dahaga.

Kami batalkan saja niat ke sana. Sementara menunggu urusan kak nora selesai, aku dan Andika yang menemani kak Nora tidak jauh dari situ melihat langit.

Kerdipan bintang di angkasa
Persembahan malam yang mengasyikkan
Seakan menari riang memancarkan cahaya
Aku lupa segala kesakitan yang ada
Hadiah Tuhan sebagai pujukan

Seusai selesai, kami menyambung tidur. 2 jam setengah kemudian, jam randik terus berdetak aaaa..

Pukul 2.30 pagi aku terjaga. Rasa pening lalat berkecamuk tidaklah terhingga. "Ah, kenapa aku ada kat sini,"getus hatiku. Lambat-lambat aku menyiapkan diri, menyusun atur apa yang perlu dibawa di dalam beg untuk ke puncak, apa yang perlu ditinggalkan sahaja di dalam khemah.

Alhmdulillah. Kesakitan semalam seakan lenyap. Aku berazam pagi ini mesti lebih baik dari semalam. Sepanjang perjalanan pagi itu sehingga subuh, kami bertemankan dengan lagu nasyid dan zikir2. Membisikkan kata positif dan semangat baru agar hari ini misi yang dicitakan tercapai.

Mendaki ketika malam atau pagi ketika cahaya terhad amat membantu mental para pendaki kerana tidak dapat lihat ruang atas. Cuma kekangan disini adalah apabila aku sendiri tidak cukup tidur pada malam tadi kerana berada ditempat baru. Pantang sahaja orang depan berehat, aku terus membaringkan kepala di batu batu dan kayu kayu yang ada untuk melelapkan mata seketika.

Beberapa kali ditegur iwan agar jangan tidur nanti bertambah penat. Aku biarkan sahaja nasihatnya itu diletakkan dicelah batu kerana pada aku tidur lebih penting seandainya mengantuk. Haha. Kami tiba di shelter 3. Di situ kami menunggu sehabat kami firdaus kerana aku difahamkan dia cedera. Aku tidak melepaskan peluang untuk tidur lagi dan lagi. Haha

Selepas beberapa minit kemudian kami menyambung semula pendakian. Kali ini, badan aku betul betul segar dan kembali fokus. Kami berhenti sebentar untuk solat. Aku lihat ramai pendaki menangkap gambar sahabat2 ku yang solat kerana sememangnya mereka solat dilereng gunung itu. Suatu pemandangan yang mendamaikan yakni seorang hamba sujud pada kebesaran Pencipta.

Perjalanan diteruskan lagi. Entah kenapa adrenaline aku bertambah dan terus sahaja aku mendaki ke atas. Dibelakang ku adalah acap dan kak nora. Sesekali kami berhenti dek kesejukan dan kabus tebal. Sambil melayan lagu exist dan newboys.
Ada juga beberapa gambar yang kami tangkap sebagai kenang kenangan.

Puncak semakin dekat. Langkah ke puncak ku atur semakin besar. Sampai sahaja di puncak, iwan berada hampir dengan kami.

"Iwan, ini ke puncak? Ke ada yang lain?"
" yang ni rasanya, ha betul inilah puncak,"

Yeay!,alhmdulillah.
Tiada kata secantik bahasa
Zikir memuji kebesaran yang maha esa