Powered By Blogger

Sunday 1 May 2016

Ku menulis dengan Bismillah

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Blog ini ditulis
Bukan kerna nama
Bukan kerna emas permata
Apatah lagi untuk memiliki segala habuan dunia


Namun
Jauh disudut hati
Acapkali persoalan ini bermain di minda
Apa yang akan aku tinggalkan
Setelah nyawa bercerai badan
Setelah jasad ini dikambus tanah tiada berteman
Bahkan juga dalam kegelapan
Dan disoal bertalu talu malaikat melunaskan tugasan


Apa yang akan aku tinggalkan
Aku tidaklah kaya punyai wang berjuta
Yang mampu untuk menginfakkan segala harta berbillion untuk ummah
Syukur cukup sekadar sesuap nasi makan dan pakaian
Dan aku tidak  punyai anak untuk mendoakan andai aku sudah mengadap ilahi
Masakan sudah ada anak andai belum berkahwin ..haha
Dan aku tidak pernah tahu
Mana yang menjemput dahulu
Ajal atau jodoh
Ini semua percaturan Tuhan
diluar kawalan manusia kerdil seperti aku...




Ilmu, ya..
Allah masih beri peluang dan ruang
Belajar dan terus belajar
Di universiti kehidupan
Yang mana ilmu itu wajar untuk dikongsikan
Melalui mata pena ini(tulisan) sebagai perantara


Betapa maha kaya cinta Tuhan
Untuk sebarang coretan yang dikongsikan
Tidak memerlukan engkau kau menjadi kaya, segak dan bergaya
Tidak memerlukan kau untuk berada dalam kasta yang tinggi
Tidak memerlukan kau punyai ilmu tinggi melangit


Cukup sekadar
Kau punyai hati
Hati yang kau hadirkan dalam setiap detik
Dalam memahami naskah Tuhan
yang Dia lakarkan untuk setiap nafas yang kau lalui
Kerna
Setiap yang Tuhan susun itu ternyata kemas dan indah
Masakan ada cacat celanya
Bahkan 1001 hikmah yang adakalanya tidak terungkap dengan kata kata


Lalu
Tulisan tulisan di dalam blog ini
Ku coret untuk persiapkan diri
Sebagai bekalan
Pada hari kebangkitan
Ku mohon maaf andai ada celanya
Kerna diri ini insan biasa


Moga ianya membawa manfaat
Khususnya pada diri ini yang sering alpa
Dan juga memberi manfaat
Pada yang sudi membaca blog ini
Moga bisa menggerakkan hati hati kita
Selagi mana punyai rasa bertuhan
Semuanya dengan izinNya

Cita cita ku
Andai aku mati
Menjadi kesayangan penduduk langit
Yakni pengakhiran yang terbaik

Moga Allah berikan kekuatan dalam memaknai cita cita ini.


Yang benar,
Hamba kerdil

















No comments:

Post a Comment