Powered By Blogger

Thursday 5 May 2016

Syair

Rasulullah pesan
Orang yang paling kuat adalah
Orang yang dapat kawal diri
Bila marah

Hadiah hari ini
Allah kasi
Situasi yang tidak memihak
Pada aku

Di jalan raya
Di tempat kerja
Di pejabat tanah
Cuaca panas
Bla bla bla
Bebel lah sorang sorang


Allah ajar istigfar
InsyaAllah Dia akan mudahkan jalan
Allah ajar sabar
InsyaAllah kemenangan yang lebih besar pasti tiba
Allah ajar ambil wuduk
InsyaAllah yang panas akan sejuk

Nampak macam mudahkan?
Nak praktiskannya memang payah
Sebab tu nabi kata orang yang boleh kawal marah adalah orang yang hebat....

Tadi aku skrol fb
Terjumpa syair ni
Touching

Rupanya syair ni dah buat imam ahmad bin hanbal menangis juga
Untuk bait kata pertama


Jika Tuhanku bertanya pada ku..
Tidak malukah kau bermaksiat pada Ku?

Kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku..
dan datang padaKu dengan penuh dosa

Bagaimana aku nak jawab duhai diriku yang malang?
dan siapalah yang dapat menyelamatkan aku?

Aku terus menyogok jiwaku dengan impian
dan harapan dari semasa ke semasa

Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati..
Dan apa yang akan berlaku selepas aku dikafankan.

Seolah-olah aku ni telah dijamin untuk hidup selamanya..
Seakan mati tidak akan menemui

Dan telah datang padaku sakaratkul maut yang ngeri..
Nah ! siapa sekarang yang mampu melindungiku ?

Aku melihat pada wajah-wajah..
Apakah ada daripada mereka yang akan menebusku ?

Akan ku disoal apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini?
Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku ? 

Celakanya aku ! Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yang menyeruku ?
Adakah aku tak dengar apa yang telah diberitakan di dalam surah Qaaf dan Yaasin ?

Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia, hari penghimpunan dan hari ad-deen(qiyamah)?

Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut, menyeru dan menjemput ku ?

Maka Ya RABB ? seorang hamba datang bertaubat, Siapa yang dapat melindunginya ?

Melainkan Tuhan yang MAHA luas pengampunanNYA
Dan yang membimbingku pada kebenaran

Aku telah datang padaMu maka kasihanilah daku
Dan beratkan timbangan (kebaikan) ku..

Dan ringankan(percepatkan) hisabku kerana Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban..

Marah pun sifat mazmumah
Bila baca syair ni
Aku agak sentap sebenarnya
Hari ini beberapa kali 
Aku tewas
Tuhan terima kasih atas segalaNya...
Akan cuba perbaiki untuk esok!!

Jom istigfar:)








No comments:

Post a Comment