Powered By Blogger

Thursday 19 May 2016

Murid oh murid

Setiap isnin , selasa dan khamis
Waktu malam
Lepas habis kerja di firma
Aku pergi mengajar tusyen
Orang tanya tak penat ke?
Aku tanya balik
Kau rasa?
Haha
Aku suka mengajar. Honestly
Walau diri ini tidak berapa bijak. Eheh.

Tadi subjek bm
Aku minta murid murid aku buat ulasan
Lepas habis diorang punya task
Aku terus semak
Dan komen satu satu ulasan diorang

Murid murid aku tanya.
"Cikgu rasa berapa markah yang saya patut dapat kalau buat ulasan seperti ini?"
Aku sebenarnya tak tahu nak bagi berapa markah.
Aku tahu komen je. Eheh.

Aku habaq kat diorang.
"Cikgu tahu adik adik dah biasa dengan sistem markah dan grade kat sekolah.
Daripada grade tu, adik adik akan fikir yang bagus gradenya adalah pandai dan yang fail adalah tidak cerdik.
Tapi cikgu yakin adik adik kat depan cikgu ni semua bijak bijak belaka.
Cuma usaha yang membezakan kamu semua.
Cikgu takkan gradekan kamu semua, tapi cikgu nak tengok kamu usaha  memperbaiki kelemahan kamu dalam subjek ini.
Siapa siapa yang improve, walaupun sedikit, bagi cikgu kamu telah berjaya."

Grade, keputusan, markah itu semua rezeki yang Allah dah tentukan.
Yang penting usaha tu Allah kira.

Haha.ayat nak cover line sebab memang aku tau tahu nak bagi markah.
Kalau dah lawyer tu, memang putar belit juga.eheh

Tapi honestly, aku memang dari dulu tak setuju sistem peperiksaan bagi mengukur kebijaksanaan seseorang.
Ianya lebih dari itu.
Akhlak, cara fikir, membumikan ilmu dalam diri, mengamalkan ,menyebarkan dan banyak lagi
Sekian buletin tidak utama.



Moga adik adik semua berjaya dunia akhirat. Ameen


No comments:

Post a Comment